Δράσεις στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Γρεβενών
«ΔΟΜΗΜΕΝΑ» ΔΕΔΟΜΕΝΑ: ΤΑ ΚΤΙΡΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ
Μια ακόμη συναρπαστική δράση πραγματοποιήθηκε στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Γρεβενών στα πλαίσια των δράσεων του Δικτύου Ελληνικών Βιβλιοθηκών της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος.
Στην αρχή της δράσης οι εθελόντριες Μαρία Μπρασίνικα αρχιτέκτονας και Σουλτάνα Σαμαρά αρχιτέκτονας παρουσίασαν στους μικρούς μας φίλους μία αεροφωτογραφία της περιοχής γύρω από τη βιβλιοθήκη και στη συνέχεια ένα χάρτη από το σχέδιο πόλης που παρουσίαζε την ίδια περιοχή.
Και στις δύο περιπτώσεις, ζητήθηκε από τα παιδιά να εντοπίσουν κτήρια και τα σημεία που αναγνώριζαν (π.χ. Κτήριο Βιβλιοθήκης, Κέντρο Πολιτισμού, το ποτάμι, τους χώρους στάθμευσης κ.τ.λ). Η δραστηριότητα αυτή ενθουσίασε τα παιδιά και κατάφεραν να εντοπίσουν με επιτυχία τα κτίρια που τους ζητήθηκαν αλλά και τις διαφορές μεταξύ των δύο εικόνων (αεροφωτογραφίας- χάρτη) ώστε να καταλάβουν την χρήση καθενός μέσου απεικόνισης του δομημένου περιβάλλοντος.
Στη συνέχεια τα παιδιά χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες. Σε κάθε ομάδα μοιράστηκε ένας χάρτης της περιοχής γύρω από τη βιβλιοθήκη. Η πρώτη ομάδα έπρεπε να καταγράψει τις χρήσεις των ισογείων των κτηρίων, η δεύτερη ομάδα να σημειώσει τους δημόσιους και ιδιωτικού χώρους στο επίπεδου του ισογείου, η τρίτη ομάδα να σημειώσει τους χώρους πρασίνου (δέντρων κλπ) και η τέταρτη τα ύψη των κτιρίων ώστε να σχεδιάσουν την κορυφογραμμή των κτηρίων και να κατανοήσουν τη σχέση της αναλογίας του ύψους των κτηρίων με το πλάτος των οδών.
Μετά την βόλτα και την καταγραφή των δεδομένων που ζητήθηκαν, τα παιδιά επέστρεψαν στη βιβλιοθήκη και κάθε ομάδα παρουσίασε τα δεδομένα που είχε καταγράψει. Επίσης αθροίστηκαν: ο αριθμός των σπιτιών , των δημόσιων κτιρίων , των δέντρων , του πράσινου στις βεράντες των σπιτιών και συζητήθηκε κατά πόσο τα κτίρια υπερτερούν έναντι του πράσινου στην συγκεκριμένη γειτονιά.
Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν φωτογραφίες από γειτονιές σε άλλες περιοχές του πλανήτη (π.χ Σρι Λάνκα, Νότια Αφρική, Βραζιλία, Γερμανία, Μεξικό κ.α.) οι οποίες διαφέρουν από αυτές της πόλης των Γρεβενών.
Στο τέλος τους ζητήθηκε να ζωγραφίσουν την γειτονιά που ονειρεύονται και θα ήθελαν να αντικρίζουν κάθε πρωί από το παράθυρο του σπιτιού τους.
Ευχαριστούμε ολόθερμα τις εθελόντριες – αρχιτέκτονες Μαρία Μπρασίνικα και Σουλτάνα Σαμαρά για την πολύτιμη προσφορά τους.
ΠΕΡΑΣΜΕΝΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ: Η ΛΕΙΑ ΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΤΙΚΟΥ ΠΛΟΙΟΥ
Ακόμη ένα πρωινό η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Γρεβενών γέμισε με τις φωνές και τις παρουσίες των μικρών μας φίλων.Το θέμα της δράσης ήταν<<Περασμένα δεδομένα: Η λεία ενός πειρατικού πλοίου>>.
Στόχος της δράσης ήταν να ανακαλύψουν τα παιδιά πως η απαρίθμηση μιας πειρατικής λείας μπορεί να τους δώσει πολύτιμα στοιχεία για μια περίοδο και για έναν τρόπο ζωής, τον πειρατικό, που τον γνωρίζουν μόνο μέσα από τη λογοτεχνία.
Η φιλόλογος Νταγκούμα Κωνσταντίνα ξεκίνησε το εργαστήριο συζητώντας με τα παιδιά για το εάν γνωρίζουν τι είναι πειρατές και αν γνωρίζουν κάποιους συγκεκριμένους. Επίσης αναφέρθηκαν στα είδη πειρατείας και πλοίων που εντοπίζονται στη σημερινή εποχή και τους υπέδειξε ορισμένες λέξεις-φράσεις που χρησιμοποιούσαν οι πειρατές.
Στη συνέχεια του εργαστηρίου, μοιράστηκαν σε όλα τα παιδιά εικόνες που απεικόνιζαν τα λάφυρα των πειρατών όπως νομίσματα, ρεάλια, χρυσά τζεκίνια κ.α. και τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μπορέσουν να κατανοήσουν καλύτερα τι εννοούμε με την φράση <<λεία των πειρατών>>.
Οι μικροί μας φίλοι κλήθηκαν να ανοίξουν το πειρατικό μπαούλο, να ψάξουν στα σακούλια που υπήρχαν μέσα και να ανακαλύψουν τα ίδια μόνα τους τα λάφυρα των πειρατών, να τα αγγίξουν, να τα μυρίσουν και να περιεργαστούν το περιεχόμενο από κάθε σακουλάκι. Τα παιδιά έπειτα, έπρεπε να ζωγραφίσουν σε χαρτί είτε έναν πειρατή που γνωρίζουν είτε ένα πειρατικό πλοίο.
Η δράση έκλεισε με πολλά χαμόγελα και μεγάλο ενθουσιασμό, παίρνοντας μαζί τους πολλές πληροφορίες και γνώσεις. Το ενδιαφέρον της δράσης φάνηκε από το μεγάλο αριθμό των βιβλίων σχετικά με τους πειρατές που δανείστηκαν οι συμμετέχοντες του εργαστηρίου. Ευχαριστούμε θερμά την εθελόντρια φιλόλογο Νταγκούμα Κωνσταντίνα για την υλοποίηση της δράσης.