ΤΑ ΥΦΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ. ΤΟ ΡΑΨΙΜΟ ΚΑΙ ΤΟ Γ-ΡΑΨΙΜΟ. ΠΟΣΑ ΚΟΙΝΑ ΕΧΟΥΝ;
Μία ακόμα δράση του Δικτύου Βιβλιοθηκών, που συντονίζει η Εθνική Βιβλιοθήκη, με θέμα : «Το ράψιμο και το γ-ράψιμο. Πόσα κοινά έχουν;» υλοποιήθηκε στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Γρεβενών με τη συμμετοχή της Γ΄τάξης του 5ου δημοτικού σχολείου.
Πριν ξεκινήσει η δράση, τα παιδιά μελέτησαν έναν αρχαίο αργαλειό που έχει κατασκευαστεί στη Βιβλιοθήκη σε προηγούμενη δράση. Ο αργαλειός χρησιμοποιείται για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Μιλήσαμε για τις πρώτες ύλες των υφασμάτων, για τα απαραίτητα εργαλεία που χρειαζόταν από παλιά μέχρι σήμερα για την κατασκευή τους , για τον χρόνο που χρειάζονταν να παραχθούν, για το εμπόριο, για τα χρώματα που χρησιμοποιούσαν τα οποία ήταν φτιαγμένα από φυσικές πρώτες ύλες. Μελέτησαν τη σχετική βιβλιογραφία και ξεφύλλισαν βιβλία για την ιστορία των υφασμάτων, παραμύθια και μύθους που σχετίζονταν με τη δράση.
Ακόμα, συνδέσαμε τη διαδικασία της ύφανσης με τη διαδικασία της συγγραφής: όπως από την κλωστή φτιάχνουμε τόσα διαφορετικά υφάσματα έτσι και με τα γράμματα φτιάχνουμε λέξεις και με τις λέξεις άπειρες ιστορίες.
Στη συνέχεια, τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: την ομάδα των υφασμάτων και την ομάδα των κειμένων. Απλώθηκαν οι κάρτες στο τραπέζι και άρχισε το παιχνίδι που στηρίζεται πάνω σε αντιστοιχίες που υπάρχουν μεταξύ της παραγωγής υφασμάτων και της παραγωγής κειμένων. Η μία ομάδα διάβαζε στην άλλη και έτσι σιγά σιγά όλες οι κάρτες, ανά δύο, ενώθηκαν μεταξύ τους με κλωστή.
Ακόμα, τα παιδιά διάλεξαν στίχους από βιβλία Ελλήνων ποιητών, τους εκτυπώσαμε και τους κόψαμε σε λωρίδες χαρτιού για το επόμενο στάδιο της δράσης. Μετά μοιράστηκε σε όλους ένα χαρτόνι και τους δόθηκαν οδηγίες πώς να κατασκευάσουν ένα μικρό αργαλειό. Διάλεξαν πολύχρωμα νήματα, πέρασαν το στημόνι και άρχισαν να υφαίνουν με μεγάλη υπομονή και δεξιοτεχνία. Μέσα στα πολύχρωμα υφαντά τους πέρασαν και τις λωρίδες χαρτιού με τους υπέροχους στίχους που είχαν διαλέξει.
Το αποτέλεσμα πραγματικά ήταν εντυπωσιακό και πρωτότυπο. Υφαντά με χρώματα και στίχους βγήκαν από τα χέρια των μικρών υφαντουργών.
Απόλαυσαν πραγματικά τη δράση με υπομονή και επιμονή και κατανόησαν τη σχέση γραφής με την υφαντική.
Ευχαριστούμε θερμά την Αλέκα Βασδάρη και τον Θόδωρο Βασδάρη που για άλλη μια φορά χορήγησαν με γενναιοδωρία τα νήματα που χρησιμοποιήθηκαν στη δράση.
Ένα μεγάλο ευχαριστώ στη δασκάλα Μαρίνα Τσιάλτα που συνόδευσε τα παιδιά και συμμετείχε στη δράση με ενθουσιασμό.
Συντονισμός-Υλοποίηση Θεολογία Ταρλατζή, Αικατερίνη Βάιου, Άννα Ελευθερίου.