Ευχαριστήρια επιστολή στον Τέλη Βαρσάμη
Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Γρεβενών, με βαθύτατη συγκίνηση εκφράζει, θερμότατα, τις ευχαριστίες της για τη δωρεά στις συλλογές της του «Λευκώματος», της εικαστικής δημιουργίας, του Αριστοτέλη Βαρσάμη. Ένα «Λεύκωμα» που το πολύτιμο περιεχόμενό του, η στιλπνότητα των φύλλων του και το πολυτελές δέσιμο, του προσδίδουν την ταυτότητα του σπάνιου και του μοναδικού για την τοπική πολιτιστική δημιουργία.
Το αργό γύρισμα των ιλουστρασιόν σελίδων του, αντί να επί- προσθέτει βάρος στον χρόνο, σου δίνει την αίσθηση του ήδιστου χρόνου, με τη μαγνητική του προσέλκυση σε κάθε απεικόνιση, σε κάθε του σελίδα. Μαγνήτης οι αινιγματικές, πολύχρωμες, με βαθιές σκιάσεις, ακανόνιστες πινελιές του χρωστήρα του, που με τις περιπτύξεις τους, διαμορφώνουν εικόνες, σχήματα και πρόσωπα!…. Έτσι χωρίς να το θέλεις, σταθμίζεις την προσοχή σου και ξεκλειδώνεις τη φαντασία σου για ένα ταξίδι στις μύχιες σκέψεις του δημιουργού με την αίσθηση της προσέγγισης στην αποτυπωμένη, εικαστική δημιουργία!…
Πινελιές που, άφησαν τη βουβαμάρα του τοπίου και μέσα από τις ομίχλες του Τόπου, αντιφεγγίζονται στο νου και σπέρνουν αφυπνιστικούς προβληματισμούς. Πινελιές που αποδημούν από το κάδρο στο νου και από εκεί στις παρειές της αγωνίας μας. Ομιλητικές πινελιές με αθώρητα φορτία σκέψης!…
Πινελιές με καμπύλες και ευθείες, τεθλασμένες και περίκλειστες σκαληνές, με αποχρώσεις πολυποίκιλες. Άλλες βαθειά χρωματισμένες κι άλλες ασθμαίνουσες να σβήνουν στο κάδρο, τονίζοντας την απώλεια. Καμιά ξέστοχη. Όλες χαραγμένες με περισσή σκέψη, επιτηδευμένες, αποσκοπούσες να εισβάλλουν στη νοητική ευαισθησία και να εντυπωθούν στη δεκτική μας λογική, ως απάντηση στα ανερμήνευτα ερωτήματά μας, για τη φύση, τη ζωή, την κοινωνία, την ανύποπτη αιχμαλωσία μας!…
Καμπύλες με αισθησιασμό. Ευθείες με στόχευση. Τεθλασμένες με ανειρήνευτο ψυχισμό. Και περίκλειστες σκαληνές με αναζήτηση της αστάθμητης ισορροπίας.
Δεν επικεντρώνονται στην αποτύπωση των προσώπων και της φύσης αλλά ενδίδουν στην ένταση της έκφρασης και της αποκαλυπτικής ιδιαίτερης εστίασης. Ιριδίζονται με μια βαθειά εξπρεσιονιστική ματιά, που εξάπτει τη φαντασία. Οι στρογγυλεμένοι γυναικείοι γλουτοί και τα σφριγηλά αποκαλυπτικά γυναικεία στήθη συγχρωτίζονται με την καταχωνιασμένη σεξουαλική μας ανελευθερία. Ανελευθερία, απότοκος των γαλουχημένων περιορισμών και της κοινωνικής καταπίεσης!… Και όταν φεγγίζονται τα πρόσωπα, ιχνογραφούνται με την ίδια απόκοσμη αβεβαιότητα, εγκατεστημένη στον καμβά, ως ψυχική απεικόνιση της αποδοχής του ανεκπλήρωτου έρωτα και της μοιραίας απόληξης της αποστερημένης ζωής!….
Πινελιές που ξεπερνούν τη σχετική ενότητα των προηγούμενων εποχών της ρομαντικής ανάπλασης και περνούν στην πολλαπλότητα και αντιφατικότητα της εποχής μας, ξεφεύγουν από το εξωτερικό βλέμμα και ενδοσκοπούν, ήτοι στρέφουν το βλέμμα τους στην εσωτερική φαντασίωση, ξεφεύγουν από το απατηλό απόλυτο και αναζητούν την κυριαρχία του σχετικού. Έτσι ο χρωστήρας των σημείων και οι πινελιές αποκτούν τη γλώσσα με την οποία επιδιώκεται η σύλληψη των γεγονότων και των συμπεριφορών του Κόσμου μας!….
Το πανέμορφο λεύκωμά σας με την αισθητική του μεγαλοπρέπεια, επάξια, θα καταλάβει προβεβλημένη θέση στην προθήκη των Εικαστικών Δημιουργών, δίπλα στα λευκώματα των Γύζη, Μπουζιάνη, Παρθένη, Μόραλη, Εγγονόπουλου Μια θέση ξεχωριστή, και τούτο γιατί είναι μοναδική εικαστική δημιουργία στα πολιτιστικά δρώμενα της πόλης μας με πανελλήνια αναγνωρισιμότητα, όπως ξεχωριστός και μοναδικός, με την απλότητα του και τη μειλιχιότητα του είναι και ο δημιουργός του, ο Αριστοτέλης Βαρσάμης, ο δικός Τέλης.
Τέλη σου ευχόμαστε υγεία και αειθαλή δημιουργική έμπνευση!……
Ο προϊστάμενος
Ζαγκανίκας Σίμος