Οι θέσεις της ΟΛΜΕ για το πολυνομοσχέδιο – κινητοποιήσεις
Την Πέμπτη 30/4 στη 1μ.μ. Πανελλαδική διαμαρτυρία
Το ΔΣ της ΟΛΜΕ από την πρώτη στιγμή της εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων προειδοποιούσε την κυβέρνηση να μην προχωρήσει στην κατάθεση νομοσχεδίου για την Παιδεία εν μέσω πανδημίας. Η επιλογή της κας Κεραμέως να προχωρήσει, τελικά, στην κατάθεσή του, ενώ δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν γενικές συνελεύσεις, χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος με τις ομοσπονδίες και με τη Βουλή να υπολειτουργεί, αποτελεί μια πράξη κατάφωρα αντιδημοκρατική και μαρτυρά τη βούληση της κυβέρνησης να εκμεταλλευτεί τις απαγορεύσεις λόγω της πανδημίας για να επιβάλει ακραία αντιδραστικά μέτρα.
Το ίδιο το περιεχόμενο του νομοσχεδίου σε καμία περίπτωση δε δικαιολογεί το κατεπείγον της υπόθεσης, καθώς αποκαλύπτεται ότι δεν προσπαθεί να λύσει κανένα από τα σοβαρά προβλήματα της εκπαίδευσης ούτε περιλαμβάνει έκτακτα μέτρα που σχετίζονται με την πανδημία. Αντίθετα, επιδιώκει να πλήξει καίρια τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα μαθητών και εκπαιδευτικών, αλλά και να επιφέρει ένα τεράστιο κτύπημα στο δημόσιο σχολείο.
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται:
- Αξιολόγηση της σχολικής μονάδας κατά την οποία δημοσιεύονται οι φορμαρισμένες εκθέσεις στην ιστοσελίδα του σχολείου και την ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή του ΙΕΠ, προς «αξιοποίησή» τους από την Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. «με εστίαση κυρίως στις εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης». Και όλα αυτά χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και οι ανάγκες του κάθε σχολείου και του μαθητικού δυναμικού του, χωρίς να λαμβάνεται οποιαδήποτε μέριμνα για αναβάθμιση του τεχνολογικού εξοπλισμού και των υλικοτεχνικών υποδομών των σχολείων, χωρίς να υπάρχουν οι εγγυήσεις για έγκαιρες προσλήψεις αναπληρωτών και διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών με κίνδυνο την κατηγοριοποίηση των σχολείων.
- H Κυβέρνηση έχει εξαγγείλει την επαναφορά – από το 2021 – της τιμωρητικής ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών που θα συνδεθεί με την επαγγελματική τους εξέλιξη. Η κίνηση αυτή στόχο έχει την ενοχοποίηση των εκπαιδευτικών για τα προβλήματα της εκπαίδευσης που βαραίνουν όχι τους εκπαιδευτικούς, αλλά τις κυβερνήσεις και τις πολιτικές που έχουν ασκηθεί στην εκπαίδευση.
- Επιστροφή της τράπεζας θεμάτων χωρίς αναφορά στον τρόπο υλοποίησης και εφαρμογής της που αφήνεται σε μελλοντικές υπουργικές αποφάσεις. Η Τράπεζα θεμάτων σε συνδυασμό με τον τρόπο προαγωγής όπως εφαρμόστηκαν το 2013-2014 πολλαπλασίασε κατακόρυφα τη σχολική αποτυχία (εξαπλασιασμός των μετεξεταστέων, από 4% σε 24%), την καταφυγή στην παραπαιδεία και την πίεση στους/στις εκπαιδευτικούς να προχωρήσουν στο εναγώνιο κυνήγι της ύλης σε βάρος του παιδαγωγικού έργου. Ταυτόχρονα, επαναφέρει τις Ομάδες Προσανατολισμού στη Β΄ Λυκείου οδηγώντας σε πρώιμη επαγγελματική επιλογή και αυξάνει τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στο Λύκει.
- Σημαντική αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων στο Γυμνάσιο χωρίς την προηγούμενη και ουσιαστικότερη ενίσχυση του περιεχομένου της εκπαίδευσης και της διαμόρφωσης ενός σοβαρού συστήματος αντισταθμιστικής εκπαίδευσης. Eπανάληψη της χρονιάς αν ο μαθητής έχει κάτω από 10 σε πάνω από 4 μαθήματα και υποχρεωτική επανάληψη της γ’ γυμνασίου για όσους δεν προάγονται.
- Ηλικιακός περιορισμός της εγγραφής στα ημερήσια και ημερήσια απογευματινά ΕΠΑΛ τα 17 έτη – το μοναδικό μέτρο για την τεχνική εκπαίδευση – με απαράδεκτο πρόσχημα τον περιορισμό των παραβατικών συμπεριφορών. Το μέτρο καταργεί το δικαίωμα χιλιάδων μαθητών άνω των 17 ή είναι απόφοιτοι ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ και επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους επιλέγοντας τομέα η ειδικότητα στο ΕΠΑΛ, σπρώχνοντάς τους στην κατάρτιση, σε ΔΙΕΚ, ΙΙΕΚ, ΚΕΚ κ.ά. Δεδομένου ότι το 1/3 περίπου των φοιτούντων στα ΕΠΑΛ είναι ενήλικοι, η απαράδεκτη αυτή ρύθμιση θα οδηγήσει στην κατάργηση χιλιάδων τμημάτων ΕΠΑΛ ανά τη χώρα, θα επιφέρει άμεσα συγχωνεύσεις ή και καταργήσεις επαγγελματικών λυκείων με τραγικές συνέπειες για τη μόρφωση των μαθητών και το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε αυτά, αφού θα χαθούν χιλιάδες οργανικές θέσεις.
- Αύξηση των ποινών αποκλεισμού από τους πίνακες για τους αναπληρωτές που δεν αναλαμβάνουν προϋπηρεσία ή παραιτούνται στα δύο ή και στα τρία έτη ακόμα και αν προσλαμβάνονται στα μέσα της χρονιάς. Αντί να νομοθετούνται κίνητρα και ουσιαστικά μέτρα στήριξης της διαβίωσης των αναπληρωτών εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας τους, νομοθετούνται τιμωρίες. Την ίδια στιγμή μάλιστα που καθυστερούν αδικαιολόγητα οι διορισμοί τόσο στην ειδική αγωγή όσο και στη γενική εκπαίδευση.
- Αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια, ένα τελείως αναχρονιστικό μέτρο που επανέρχεται και οδηγεί στο στιγματισμό των μαθητών για όλη τη ζωή τους.
- Ασάφειες για την καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού και «τον καθηγητή εμπιστοσύνης», που προσπαθούν να ρίξουν στάχτη στα μάτια, τη στιγμή που η παιδαγωγική επιστήμη και η ψυχολογία τονίζουν ότι όσο πιο ανταγωνιστικό και δύσκολο είναι ένα εκπαιδευτικό σύστημα τόσο πιο πολύ αυξάνονται οι απορριπτικές τάσεις και τα φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού. Δεν λαμβάνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο για την ενίσχυση των απαραίτητων υποστηρικτικών δομών του σχολείου, για τη στελέχωσή τους με το αντίστοιχο προσωπικό (κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι κλπ.).
- Σαν «όαση» σε μια δημόσια εκπαίδευση μαστιζόμενη από υποχρηματοδότηση και αποστερημένη από πολιτικές ενίσχυσής της, προβάλλεται η «αριστεία» των Προτύπων σχολείων, που οδηγεί στην ακόμα μεγαλύτερη διαφοροποίηση στην εκπαίδευση. Η κυβέρνηση προωθεί τη λεγόμενη Αριστεία σε αντίθεση με την αναγκαιότητα της εποχής μας, που είναι η ενιαία, καθολική, δημόσια και δωρεάν παιδεία, που θα εξυψώνει το μορφωτικό επίπεδο του λαού μας. Το αντιδραστικό πλαίσιο λειτουργίας που θεσμοθετείται θα διαχυθεί συνολικά στην Εκπαίδευση και θα λειτουργήσει «πειραματικά» για την εφαρμογή της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και της σχολικής μονάδας.
- Ο εξοστρακισμός οποιουδήποτε γνωστικού αντικειμένου από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα δε μπορεί να γίνεται παρά με μεγάλη προσοχή και κατόπιν εμπεριστατωμένης επιστημονικής μελέτης. Στην ομάδα προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών επιβάλλεται η εξέταση ενός γνωστικού αντικειμένου όπως η κοινωνιολογία παράλληλα με τα λατινικά, ανάλογα με το τμήμα ή την σχολή του 1ου επιστημονικού πεδίου που επιλέγει κάθε μαθητής.
- Αύξηση των μαθητών ανά τμήμα σε νηπιαγωγεία και δημοτικά με αποτέλεσμα, την υποβάθμιση της διδασκαλίας, την αύξηση των κινδύνων από τον κορωνοϊό και τη μείωση των εκπαιδευτικών αναγκών που θα μειώσει τους μόνιμους διορισμούς και τις προσλήψεις αναπληρωτών.
Ούτε ένα μέτρο δεν υπάρχει με παιδαγωγικό πρόσημο, ούτε ένα μέτρο που να δείχνει ότι το υπουργείο και η κυβέρνηση αφουγκράζονται τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών και της κοινωνίας, και μάλιστα σε μια εποχή πολύ δύσκολη που όλοι δοκιμαζόμαστε από την πανδημία και τις συνέπειές της σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Όλα τα μέτρα οδηγούν με βεβαιότητα στην υπονόμευση του δημόσιου σχολείου, τον αποκλεισμό ολόκληρων κοινωνικών ομάδων και την κατηγοριοποίηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών.
Οι μαθητές και οι οικογένειές τους είναι οι πρώτοι που πλήττονται με την αύξηση του ανταγωνισμού και την αύξηση της παραπαιδείας, στρεφόμενοι σε μια εκπαίδευση δεξιοτήτων και όχι μόρφωσης, με ακόμα μεγαλύτερη ψυχολογική και οικονομική επιβάρυνση.
Η πολιτεία αδιαφορεί προκλητικά και για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι στήριξαν και στηρίζουν το δημόσιο σχολείο και με αποκλειστικά δικά τους μέσα και χωρίς καμία υποστήριξη από το υπουργείο πασχίζουν να εφαρμόσουν την τηλεκπαίδευση εν μέσω υγειονομικής κρίσης.
Απορρίπτουμε το περιεχόμενο του νομοσχεδίου ως απαράδεκτο και αναχρονιστικό, απαιτούμε την απόσυρσή του και καταγγέλλουμε την ίδια την πολιτική επιλογή της κατάθεσής του εν μέσω πανδημίας ως βαθιά αντιδημοκρατική.
Την Πέμπτη 30/4 στη 1μ.μ. οργανώνουμε πανελλαδική διαμαρτυρία, τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας. Το ΔΣ της ΟΛΜΕ θα προχωρήσει σε παράσταση διαμαρτυρίας στο Σύνταγμα, καλώντας τα ΜΜΕ για συνέντευξη τύπου και οι ΕΛΜΕ όλης της χώρας την ίδια ώρα καλούνται να διαμαρτυρηθούν σε ΠΔΕ, ΔΔΕ κ.λπ., με κάλεσμα στα τοπικά ΜΜΕ.