v2
euromedica 15

banner wildogat low

Κυριακή, 02 Σεπτέμβριος 2012 03:27

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΩΙΝΟΥ ΓΕΥΜΑΤΟΣ

Γράφει η ΚΑΤΣΑΡΟΥ ΒΙΒΗ (Κλινικός Διατροφολόγος – Διαιτολόγος MSc 

Ξεκινήστε σωστά τη μέρα σας τρώγοντας πρωινό. Όταν κάποιος δεν λαμβάνει πρωινό γεύμα, έχει περισσότερες πιθανότητες να αισθανθεί κούραση και ατονία. Αυτό συμβαίνει διότι μετά από τις ώρες του βραδινού ύπνου, ο εγκέφαλος και το σώμα του δεν έχει αρκετά καύσιμα. Επίσης, όταν έρθει η ώρα του μεσημεριανού, θα είναι τόσο πεινασμένος...

που θα είναι περισσότερο επιρρεπής στο να κάνει ανθυγιεινές επιλογές για το μεσημεριανό του γεύμα.  Πολλοί παραβλέπουν το πρωινό με σκοπό να χάσουν βάρος. Είναι μια στρατηγική πολύ συνηθισμένη, όμως καθόλου έξυπνη. Η κατανάλωση πρωινού αποτελεί μία τακτική που βοηθά στην απώλεια βάρους. Στην πραγματικότητα, τα περισσότερα άτομα που έχουν υγιές βάρος, τρώνε πρωινό.

Τι πρέπει να περιέχει ένα υγιές πρωινό;

Ένα πλήρες και ισορροπημένο πρωινό περιέχει υδατάνθρακες, πρωτεΐνη και λίπος όσο γίνεται πιο καλής ποιότητας.  Η πρωτεΐνη προέρχεται από γαλακτοκομικά προϊόντα, κρέας χαμηλών λιπαρών (π.χ. γαλοπούλα), αβγά. Οι υδατάνθρακες, μαζί με τις φυτικές ίνες βρίσκονται στα δημητριακά ολικής αλέσεως (π.χ. ψωμί, δημητριακά πρωινού χαμηλά σε λιπαρά), λαχανικά και φρούτα. Το λίπος μπορεί να προέρχεται από ελιές, φυτικές μαργαρίνες, ταχίνι ή ανάλατους ξηρούς καρπούς.  Ένα πλήρες πρωινό είναι πλούσιο σε βιταμίνες και αντιοξειδωτικά. Λανθασμένες επιλογές αποτελούν τα δημητριακά με ζάχαρη, γλυκά κτλ. καθώς αυτά επαναφέρουν την πείνα αρκετά σύντομα, όπως και διάφορες πίτες με πολλά λιπαρά, διότι προκαλούν κούραση και φορτώνουν τον οργανισμό με πολλές θερμίδες και κορεσμένα λιπαρά. Οι πρωτεΐνες και οι φυτικές ίνες αντιθέτως, ικανοποιούν τον κορεσμό για αρκετές ώρες και έτσι κανείς δεν πεινάει, μέχρι το μεσημεριανό γεύμα. Η ποσότητα του πρωινού γεύματος και η θερμιδική του  σύσταση πρέπει αν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του κάθε ατόμου. Ένα παράδειγμα ισορροπημένου πρωινού είναι: 1 ποτήρι γάλα χαμηλό σε λιπαρά με δημητριακά ολικής αλέσεως και 1-2 φρούτα.

‘’Ποτέ δεν έτρωγα πρωινό…’’

Το πρωινό είναι συνήθεια. Μπορεί κανείς να εκπαιδευτεί στο να τρώει πρωινό κάθε μέρα, ανεξάρτητα από την ηλικία του. Για να γίνει αυτό, πρέπει να τρώει συνειδητά πρωινό για ένα χρονικό διάστημα, ώστε αυτό να του γίνει απαραίτητο. Δεν είναι ανάγκη να τρώει ένα πλήρες πρωινό τη στιγμή που ξυπνάει. Μπορεί είτε να σπάσει το πρωινό σε 2 μέρη, είτε να το καταναλώσει λίγες ώρες αργότερα. Εντάσσοντας το πρωινό στην καθημερινότητα, μπορεί κανείς να διαπιστώσει ότι έχει περισσότερη ενέργεια και η ψυχολογία του είναι καλύτερη γιατί έχει κάνει κάτι καλό για τον εαυτό του. Στο θέμα της απώλειας βάρους, το πρωινό ενεργοποιεί το μεταβολισμό, μειώνει την πιθανότητα του τσιμπολογήματος κατά τη διάρκεια της μέρας και των επεισοδίων υπερφαγίας.

Η συστηματική πρόσληψη πρωινού προδιαθέτει και βάζει τις βάσεις για γενικότερα καλύτερη διατροφή.


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ